Integrer organisasjonens nettsted med CRM-systemet

Flott på forsiden, kaos på baksiden. Det er smerten mange organisasjoner kjenner på med sine nettløsninger for donasjoner og innmelding av medlemmer. Løsningen? Få IT-systemene dine til å snakke sammen.

Organisasjonens digitale hovedkvarter

Nettstedet er organisasjonens digitale hovedkvarter. Den skal blant annet:

  • være en informasjonskanal til publikum
  • ivareta rekruttering av nye givere og medlemmer
  • gjør det enkelt å donere penger til saken
  • generere påmeldinger til kurs og arrangementer

I denne artikkelen ønsker jeg å adressere to problemer jeg ofte ser hos organisasjoner som kommer til oss, som er knyttet til donasjoner og innmeldinger:

  1. Donasjoner: De har en tiltalende landingsside for å gi donasjoner, som gir god brukeropplevelse for giveren, men som skaper merarbeid og frustrasjon på baksiden. Man vet ikke alltid hvem som har gjort innbetalingene og får ikke raskt nok nyttiggjort seg av dette i kommunikasjonen med giverne.

  2. Innmeldinger: De har en flott nettside hvor man kan melde seg inn i organisasjonen, men skjemaet genererer en e-post til organisasjonen og påmeldingene blir tilfeldig håndtert. Nye medlemmer må legges inn manuelt, og det er en risiko for at dette skjer sent, blir glemt, at e-poster stoppes i filteret og at data blir feilregistrert når den som behandler e-posten skal punsje data inn i medlemssystemet.

I begge tilfellene er problemet at data ikke overføres direkte og i sanntid mellom brukergrensesnittet (landingssiden) og organisasjonens medlemssystem eller CRM. 

Last ned vår gratis guide: Den datadrevne organisasjonen

CMS + CRM = Sant

En kjepphest vi digitaliseringsevangelister har er at de må være et smidig samspill (les: en integrasjon) mellom to viktige teknologier: CMS og CRM, som definert under:

  • Organisasjonens CRM (Customer Relationship Management) håndterer medlemmer og givere og loggfører deres aktivitet og donasjoner.

  • CMS-et (Content Management System), også kalt publiseringssystem, er programvaren som brukes for å bygge og forvalte et nettsted.

Når disse systemene snakker sammen, kan medlemmer og givere få rask og oppdatert tilgang til å se eller endre sin egen personlige informasjon, aktiviteter og donasjoner (Min side-funksjonalitet). Organisasjonen vil på sin side få viktig informasjon om påmeldinger, donasjoner eller innmeldinger direkte inn i CRM-et, uten at det blir liggende på en e-postserver.

Dyre konsulenttimer eller «ut av boksen»-løsninger du kan gjøre selv?

For å få til en integrasjon mellom nettstedet og CRM har du ofte kun to valg. Du kan leie inn et konsulentselskap og kjøre et integrasjonsprosjekt eller du kan velge et CRM-system som har ferdiglagde løsninger for organisasjoner.

Har du brukt et webbyrå som er gode på design og kommunikasjon, men er svake på API-er og den tekniske biten, må du ty til et konsulenthus for å bistå deg med integrasjonsjobben. Dette er tidkrevende og kostnadsdrivende prosjekter, men du får til gjengjeld en skreddersydd integrasjonsløsning.

Alternativet er å revurdere IT-systemene dine. Det finnes bransjeløsninger som gir deg et fullverdig CRM- og medlemssystem, som også har ferdigbygde og integrerte nettløsninger for landingssider, betalingsløsninger og Min side-funksjonalitet. Det kreves ikke utviklerkompetanse å opprette eller oppdatere disse sidene, noe som betyr at markedsavdelingen (eller lokalavdelinger i organisasjonen) kan håndtere det selv, uten bistand fra konsulenter.

Vi har i Winorg laget vårt eget CMS basert på Umbraco. Det inneholder ferdigintegrerte komponenter for landingssider og MinSide (givere, medlemmer og frivillige kan se sin giveravtale, aktiviteter og kontakter) med fleksibel betalingsløsning og sikker innlogging via web eller mobil. Raskt og smertefritt å sette opp og vesentlig rimeligere enn å overlate jobben til et webbyrå.