Organisasjonsvekst.no – en blogg fra Winorg

Hvordan Mental Helse fikk bedre medlemsoversikt og økt betalingsgrad med Winorg

Skrevet av Anders Bolstad | 23. sep 2025

Da Mental Helse tok i bruk Winorg i 2024 fikk organisasjonen raskt bedre oversikt over både medlemmer og kontingent. Høyere grad av automatisering har gitt store gevinster i hverdagen.

  "Vi har fått en mye mer effektiv hverdag etter overgangen til Winorg. Det er lettere å følge opp medlemmer og kontingenten håndteres nå på en langt bedre og mer kostnadsbesparende måte,"  sier Andreas Francisco Myrstad i Mental Helse.

Tidligere var oppfølging av kontingentbetalinger mer tidkrevende og fragmentert. Nå går det meste automatisk og administrasjonen har god innsikt i status på tvers av hele organisasjonen. Mental Helse tilbyr sine medlemmer flere betalingsløsninger hvor automatisering av kravkjøring og betalingspåminnelser ligger som en fast rutine i systemet. Mental Helse har også gått over til løpende kontigentkjøring og resultatet har vært tydelig:

"Betalingsgraden har økt betydelig etter at vi gikk over til Winorg. Vi ser at innbetalingene kommer raskere, med færre purringer og mindre manuelt arbeid" forteller Andreas.

For  medlemsorganisasjoner er kontingenten selve grunnmuren i økonomien. Når betalingsgraden øker betyr det at flere av medlemmene faktisk bidrar økonomisk til driften og formålet. Det gir økt forutsigbarhet, mindre tid brukt på purringer og manuell oppfølging.

Viktigst av alt: mer ressurser til å styrke organisasjonens arbeid og gjennomslag!

For Mental Helse betyr dette at de kan bruke mindre tid på administrasjon og mer tid på å jobbe med det som virkelig teller: å fremme god psykisk helse, støtte medlemmer og styrke engasjementet i hele organisasjonen.

Satser videre på automatisering 

Med det tekniske fundamentet på plass, jobber Mental Helse nå videre med å automatisere medlemsreisen videre, med MA-verktøyet Winorg Dialog, blant annet for å sikre bedre oppfølging, engasjement og involvering rundt organisasjonens viktige formål.

"Vi ønsker å bruke markedsautomatisering aktivt for å bygge sterkere relasjoner til medlemmene våre,  både når de melder seg inn, og videre i medlemskapet," sier Andreas.

Samtidig skal nå organisasjonen øke satsning på faste givere, hvor Winorg Dialog skal være navet i innsatsen. Løsningen gjør det mulig å kommunisere målrettet og personlig, basert på medlemmers engasjement og tilknytning.

"Andreas og hans kolleger i Mental Helse viser skikkelig vilje til endring og utvikling. De utnytter mulighetene som ligger Winorg på en måte som gir effektive prosesser i medlems- og giverarbeidet. Vi ser frem til å realisere flere spennende prosjekter sammen med Mental Helse." Forteller Peder Egaas, Kunderådgiver Winorg.

Én plattform, flere målgrupper

I CRM-sammenheng forholder Mental Helse seg til flere viktige målgrupper: medlemmer, faste givere og donorer, samt et stort frivillighetsapparat. Med Winorg som kjernesystem får organisasjonen oversikt over alle disse i én løsning – og kan utnytte synergiene mellom dem.

En fast giver kan bli et medlem, et medlem kan engasjere seg som frivillig, og en frivillig kan både bli medlem og fast giver. Denne fleksibiliteten gjør at Mental Helse kan se hele reisen til den enkelte og tilpasse kommunikasjon og oppfølging underveis.

Winorgs distribuerte rigg gjør dessuten at tillitsvalgte lokalt kan ta del i dette arbeidet. De får tilgang til de samme verktøyene og dataene, og kan dermed bidra til å styrke relasjonene med både medlemmer, givere og frivillige – tett på der engasjementet skjer.

Med Winorg som omdreiningspunkt for både medlemsadministrasjon, kommunikasjon og kontingent, har Mental Helse lagt et solid grunnlag for videre utvikling .