Organisasjonsvekst.no – en blogg fra Winorg

Tabben som hindrer deg i å skaffe flere medlemmer til din organisasjon

Skrevet av Kim Roger Elverhøy | 3. nov 2021

Sliter du med å rekruttere nye medlemmer til organisasjonen din? Løsningen kan være enklere enn du tror. Her får du 5 tips til hva du bør gjøre for å bli funnet av dine nye medlemmer.

1.Gjør det enkelt å bli funnet!

Den største tabben som mange organisasjoner gjør, er at de gjør det for vanskelig å bli medlem. Her må man ha Rema-tankegangen langt framme i panna. Det enkleste er som oftest det beste

Ha en oversiktlig og ikke minst oppdatert nettside med informasjon om eventuelle region- og lokallag og e-post og telefon til kontaktpersoner. Ha en tilstedeværelse i utvalgte sosiale medier, hvor du vet at dine potensielle medlemmer er tilstede. Skal du rekruttere unge, bør du prioritere Snapchat og Tiktok. Er du ute etter 40+ ? Prioriter facebook!

2.Gjør det enkelt å bli medlem!

Har du et digitalt påmeldingsskjema på nettsiden din? Ikke overdriv dette med datafangst. Du trenger ikke hele livshistorien til et menneske for at de skal melde seg inn i organisasjonen din.

Ikke sett opp lange kontaktskjemaer med obligatoriske utfyllingspunkter. Krev minst mulig informasjon innledningsvis. Så kan du heller hente inn mer informasjon underveis i medlemskapet, slik at du kan tilpasse kommunikasjonen til det enkelte medlem.

Lær av utallige kundeklubbene som har dukket opp de siste årene. De fleste medlemskapene igangsettes av et spørsmål, når du står i kassen. De trenger kun telefonnummeret ditt for å melde deg inn, og så fyller du inn resten av informasjonen selv, når du har tid til det. Du kan gjøre det samme i din organisasjon. Har du en vervekampanje, hvor dere banker på dører? Gjør det like enkelt. Ha en lignende løsning på plass.

3.Gjør det enkelt å betale for medlemskapet!

Når en person har bestemt seg for å melde seg inn, må betalingen gå knirkefritt. Bruk gjerne digitale betalingsløsninger som Vipps. Ikke baser deg utelukkende på manuell registrering og utsending av faktura på papir eller epost, men ha det som en mulighet for de aldersgruppene som foretrekker dette.

Betalingen bør gå sømløst ,og det bør komme en tilbakemelding om at innmeldingen er registrert og betalingen mottatt så raskt som mulig, helst umiddelbart.

Vi fortsetter å bruke kundeklubbene som eksempel. Velkomstmeldingen kommer umiddelbart etter at du har takket ja og har oppgitt telefonnummeret ditt. Gjerne med en lenke til din profil, hvor medlemmet selv kan legge inn informasjon i ro og mak, når de har tid.

4.Gjør det enkelt å få oversikt over medlemsfordelene 

Mange velger en spesiell fagforening eller interesseorganisasjon pga gode forsikringsordninger og andre kollektive avtaler knyttet til medlemskapet. Organisasjoner har ofte framforhandlet gode betingelser på for eksempel boligrente, innboforsikring eller tilskudd til etterutdanning.

Du kan ikke lenger ta som en selvfølge at en akademiker melder seg inn i Akademikerne, at en industriarbeider melder seg inn i LO eller at en huseier melder seg inn i Huseierne. Du må tilby noe mer enn de “tradisjonelle” fordelene ved å være medlem. Da er det utrolig viktig med en god oversikt over alle fordelene dere har. 

Den største tabben: mange organisasjoner gjør, er at det ikke er enkelt nok å bli medlem.
Foto: Illustrasjon/Shutterstock

5.Gjør det enkelt ved å bruke ditt hemmelige våpen

Bruk medlemmene du allerede har til å verve nye. De kjenner organisasjonen inn og ut og er ofte de beste ambassadørene. Kampen om medlemmene er hard. Det er ikke lett for norske organisasjoner å bli hørt i en støyende digital hverdag. Det er da det gjelder å ta frem organisasjonenes unike hemmelige våpen: De lokale tillitsvalgte!

Dette er virkelige personer som kan nå ut i fysiske kanaler hvor de rene digitale aktørene ikke er, og møte folk i deres virkelige verden, og det hjelper veldig å gi de tillitsvalgte tilgang til brukervennlige verktøy. Lokale tillitsvalgte er ofte de viktigste når det gjelder å rekruttere og beholde medlemmer.

Les også: NITO: – Winorg gjør hverdagen enklere for våre tillitsvalgte

Dessverre har de ofte hatt alt for dårlige digitale verktøy til jobben. Funksjonalitet, brukervennlighet og tilgjengelighet har vært for dårlig, og heller vært med på å redusere engasjementet enn å øke det.

Med riktige verktøy blir det lettere å se hvem som er medlemmer, finne ut hvilke medlemmer som trenger spesiell oppfølging og å verve nye medlemmer. Personlig oppfølging av en lokal tillitsvalgt viser seg gang på gang å være et effektivt virkemiddel for å vinne kampen om oppmerksomheten.

Les også: Slik reduserte fagforeningen frafallet med enkle grep

Et siste tips på veien

I tillegg til å gjøre det enkelt, er det viktig å se på medlemsmassen som en helhet. Du kan ikke sette alle ressursene dine inn på å skaffe nye medlemmer og glemme de medlemmene du allerede har. Du må jobbe på begge fronter. Bygg lojalitet gjennom god medlemsreise fra start til slutt.  Alle som jobber i en organisasjon, uansett hva man jobber med, bør prøve å bli medlem selv i egen organisasjon. Da får man selv testet hvordan medlemsreisen fungerer. 

 Vil du lære mer om hvordan din organisasjon kan bli mer datadrevet?